Skip to main content

Každé povolanie má svoju uniformu a platí to aj v profesionálnom predaji. To čo si všímame ako prvé na iných ľuďoch, je práve oblečenie. To ako sa obliekame hovorí akí sme, alebo akí chceme byť. No nech už má človek oblečené čokoľvek základom je, aby to bolo čisté, vyžehlené a primerane vhodné postavy. Obchodný zástupca je výkladnou skriňou firmy, ktorú zastupuje. Okrem toho reprezentuje aj sám seba.

Správny outfit neznamená len akýsi „top level“, je to vyjadrenie úcty voči ľuďom, s ktorými prichádza do styku, čo platí v pracovnej oblasti obzvlášť. To čo si všímame na iných ako prvé je práve ich ustrojenie, takto to máme v sebe totiž zakódované. Čím sa môže odlíšiť obchodný zástupca od svojích konkurentov? Práve touto pridanou hodnotou, ktorá zákazníkov častokrát zaujme spolu s osobnosťou viac, ako najkvalitnejšie  produkty a najvýhodnejšie ponuky. Prvý dojem je rozhodujúci, pričom neexistuje druhá možnosť vzbudiť prvý dojem. Prvý pohľad zákazníka zaznamená základné charakteristiky, ako ustrojenosť, účes, čistotu, vôňu, pohľad, úsmev a potom nasleduje screening oblečenia, pretože platí staré dobré známe, že šaty robia človeka.

Čím to je, že dôverujeme viac tomu kto je ustrojený a upravený ako niekomu, kto má na sebe oblečenie, ktoré nevyzerá až tak dobre? Náš mozog si to spája s ďalšími pozitívnymi vlastnosťami, ako je spoľahlivosť, kompetentnosť, inteligencia, či úspech a tento efekt sa volá halo efekt. A z evolúčneho hľadiska sa prirodzene prikláňame k tým, ktorí sú úspešní, pretože to znamená, že sú aj silnejší, ako tí ostatní.